Nem tudod, hogyan lehet elérni a Z generációt? Íme 5 tipp
Amikor a marketingesek már lassan úgy érezhették, hogy kiismerték az Y, vagyis az 1980 és 1994 között született generáció tagjait, akkor hirtelen korábban soha nem látott kihívással szembesültek, a Z generációval.
A Z-nek, más megnevezések szerint R-nek (a responsibility, magyarul felelősség szóból) vagy D-nek (digitális) nevezett generáció tagjai több szempontból is nagyban különböznek az elmúlt évszázadok szülötteitől. Ők a világ első globális nemzedéke, a “globális falu” első gyermekei, akik ugyanazon a zenén, ételen, mozifilmen és divatirányzaton nőnek fel. Ők vannak a legkevesebben, ők a leginkább iskolázott, a legkisebb családba született fiatalok, akiket az átlag legidősebb anyák nevelnek, és a leghosszabb várható élettartammal rendelkeznek.
Egy marketingesnek őket megszólítani elsőre kifejezetten ijesztő feladat lehet. Erre gondolt Michael Pankowski, a Harvard Egyetem diákja is, aki szintén a Z generáció tagja, és 5 olyan tippet adott a marketingeseknek, amelyeket érdemes megfontolni akkor, amikor az 1995 és 2010 között született személyekhez próbálnak közvetíteni. Az itt olvasható cikk szerzőjéről érdemes azt is tudni, hogy több hallgatótársával marketingcéget alapított Cromson Connection néven, amelynek szakterülete a Z generációnak szóló marketing. De lássuk mit tanácsol Pankowski a marketingeseknek, és nem csak:
- “Találkozz velünk ott, ahol élünk – a közösségi médiában -, de vigyázz, hova lépsz!”
Pankowski szerint, az a szakember, aki már töltött el időt Instagramon, esetleg Twitteren, nagyon jól tudja, hogy ez meglehetősen nehéz terep a marketingeseknek. Egyrészt azért, mert ezeken a platformokon a marketingesnek szinte kötelező viccesnek és relevánsnak lenni, másrészt azért, mert soha nem lehet tudni igazán, hogy a posztok közül melyik fog virálissá válni. Ráadásul azt is egyre bonyolultabbá válik előre jelezni, hogy melyek lehetnek azok a posztok, amelyek rosszul sülnek el, és támadási felületet jelentenek a vállalatnak.
A marketinges szerint egyszerűen nem érdemes tartalmat létrehozni csak azért, hogy a vállalat “ma is posztoljon valamit”, illetve a terméket vagy szolgáltatást nem érdemes felültetni mindenféle aktuális trendre, hiszen annak nagy valószínűséggel nem lesz pozitív kimenetele. Pankowski szerint senki nem fog egy olyan oldalt követni, amelynek a posztjait nem érdemes látni, ugyanakkor a “halott” mémek használata, vagy úgy általában a mémek nem megfelelő használata inkább ahhoz fog vezetni, hogy a követők inkább szánalmasnak fogják találni azt, amit csinál a vállalat.
A marketinges szerint minden vállalatnak minél jobban meg kell ismernie a közönségét, és ennek megfelelően meg kell találnia a saját hangját. Ennek pedig az egyik legegyszerűbb módja, ha a vállalat visszaköveti a közösségi médiában a termékének vagy szolgáltatásának legnagyobb rajongóit. Ez azért is egy win-win helyzet Pankowski szerint, mert amellett, hogy a vállalat látni fogja az ideális fogyasztó posztjait, a rajongót még elégedettséggel is fogja eltölteni a visszakövetés, és nagy valószínűséggel utólag pozitív tartalmat fog közzétenni a cégről.
- “Légy céltudatos (és a profit sem kerül el)”
Elmúltak már azok az idők, amikor a márkáknak nem kell beállniuk bizonyos ügyek mögé – a Z generáció csak olyan brandeket hajlandó támogatni, amelyek ugyanabban az értékrendben hisznek, mint ők. Viszont korántsem mindegy, hogy milyen ügyeket választ a vállalat magának, egy ilyen szerepvállalásnak ugyanis csak akkor van értelme, ha az ügy valóban kapcsolható a márkához.
Pankowski ennél a pontnál a szabadidős ruházati termékeket gyártó Patagonia nevű amerikai vállalat 2018-as kampányát emelte ki, amely Donald Trumpba szállt bele amiatt, hogy az amerikai elnök 2017 decemberében úgy döntött, csökkenti két védett terület kiterjedését. A kampány egyik legfontosabb eleme az volt, hogy a vállalat az amerikai elnök által bejelentett társasági adócsökkentések miatt megspórolt 10 millió dollárját felajánlotta a klímaváltozás elleni harcra. De ami a közösségi média szempontjából még érdekesebb, hogy a Trump döntésére reflektáló, az amerikai elnököt kritizáló Twitter-bejegyzést 50 ezerszer osztották újra a felhasználók.
Pankowski itt ugyanakkor azt is kiemeli, hogy nem elég önmagában egy valóban releváns ügyet találnia a vállalatnak, a hitelesség érdekében a hirdetésekben és közösségi médiás megjelenésben is teljesen világosan meg kell jelennie a vállalat szerepvállalásának.
- “Légy szórakoztató! És gyors is.”
A Z generáció úgy nő fel, hogy szó szerint a kezében van saját maga szórakoztatása. Egyszerűen nem tolerálják, ha valami unalmas, a legtöbb esetben még azelőtt kattintanak a hirdetés átugrására, hogy fogalmuk lenne arról, milyen terméket akartak nekik reklámozni. Pankowsi éppen ezért azt tanácsolja azoknak a vállalatoknak és marketingeseknek, akik videó formátumú reklámban gondolkodnak, hogy már rögtön az elején, a lehető leggyorsabban ragadják meg a célcsoport figyelmét. Mert egyébként senkit nem fog érdekelni, hogy mennyire jó a reklám, ha mindössze az első három másodpercig jutnak el az emberek. “Légy vicces, lenyűgöző, vagy egyszerűen átugranak” – írja a marketinges.
- “Integráld a kampányodba a mikro-influenszereket!”
A mikro-influenszerek azok a közösségi média felhasználók, akiknél a követők száma ezertől 100 ezerig terjed. A követők viszonylag alacsony száma miatt a mikro-influenszerek bejegyzései sokkal intimebbnek, személyre szabottabbnak tűnnek, mint a mega-hírességeknél megszokott posztok, így a Z generáció figyelmét is jobban megragadják.
Pankowski ennél a tippnél arra hívja fel a figyelmet, hogy nem elég csupán megtalálni a brandhez illő influenszereket, nagyon fontos az is, hogy hagyni kell őket a saját elképzeléseik szerint működni. A marketinges kiemeli ugyanis, hogy a mikro-influenszerek jellemzően nagyon jól tudják, hogy a követőik milyen típusú bejegyzéseket szeretnek inkább, ezért a legjobb ha a saját hangjukon, az online személyiségüknek megfelelően tesznek közzé bejegyzéseket a cég termékéről vagy szolgáltatásáról. Egy előre kiagyalt, a vállalat által erőltetett bejegyzés Pankowski szerint teljesen elhitelteleníti az influenszert és a brandet is. “Hagyni kell az influenszert, hogy csinálja a dolgát, és a vállalat jutalma sem marad el” – írja a szakértő.
- “Tudd, hogy hol kell hirdetni, és hogyan!”
Ha el akarod érni a Z generációt, akkor először meg kell tudnod, hol találod őket. És ez a hely egyértelműen nem a Facebook. Pankowski szerint a legközelebb azok járnak a megoldáshoz, akik az Instagramra, a Snapchatre és a YouTube-ra fogadnak, körülbelül ebben a sorrendben.
Az Instagram egyik előnye, hogy a tartalom úgymond beolvad a felhasználók hírfolyamába, és így kevésbé bosszantó számukra, mint más platformokon. Pankowski szerint, ha a reklám megtartja Instagramos jellegét, akkor óhatatlanul esztétikus is, így pedig megragadja a szemet, még akkor is, ha oda sem figyelünk. A Snapchatnél rendkívül fontos az, hogy tényleg azonnal megragadja a figyelmet, a YouTube-on vásárolt, át nem ugorható reklámoknál pedig Pankowski azt állítja, hogy azoknál egyszerűen alapkövetelmény, hogy viccesek és pozitív érzelmeket közvetítő tartalmak legyenek, ellenkező esetben a felhasználó kifejezetten bosszús lesz amiatt, mert megakadályozták őt a videonézésben.
forrás: http://penzcsinalok.transindex.ro
Legutóbbi hozzászólások